Baby maakt mama wakker

Winteruur, een uurtje langer slapen! Of toch niet…

WINTERUUR, EEN UURTJE LANGER SLAPEN! OF TOCH NIET…

Zaterdagnacht mogen we de klok een uurtje terugdraaien. Een uurtje langer slapen! Zalig toch?
Althans, dat geldt dan misschien voor degene die geen kinderen in huis hebben.
Of dan heb je je baby eindelijk in een vast slaappatroon gekregen, en dan moet je baby zich aanpassen aan het winteruur.

Winteruur

In de nacht van zaterdag 28 oktober gaat het winteruur in. Dit betekent dat we de klok om 3u met een uurtje mogen terugdraaien. We krijgen er een extra uurtje bij en dit betekent voor de meeste mensen dat ze een uurtje langer mogen slapen. Dit buiten baby’s en oudere kinderen gerekend.
Deze gaan natuurlijk af op hun biologische klok en hebben meer moeite dan volwassenen om zich hieraan aan te passen. Terwijl jij denkt ’s morgens dat je je nog even mag omdraaien, komt je kind vrolijk de kamer binnen gerend om te zeggen dat hij wakker is.

Of als je nog een jonge baby in huis hebt, zal hij er zeker en vast ook geen rekening mee houden dat jij een uurtje langer mag slapen. Die zal op zijn gebruikelijke uur om zijn melkje vragen.

Het kan wel even duren voordat je kind helemaal aangepast is aan het nieuwe uur. Maar hoe kan je je kind het snelst doen wennen aan het winteruur?

Tips om het winteruur vlot te overbruggen

Sommige kinderen hebben geen moeite om zich aan te passen aan het winteruur. Het is even wennen, maar al gauw zijn ze gewoon aan het nieuwe tijdschema. Dit komt omdat de maaltijden en andere gewoontes ook met een uur opschuiven. Hierdoor zal het slaappatroon zich ook snel gaan aanpassen. Ook worden de dagen korter en is het ’s morgens langer donker, waardoor je kind ook vanzelf zal aanvoelen dat het langer mag slapen.

Voor andere kinderen ligt het wat moeilijker, dit tot grote ergernis van de grootste slapers onder de ouders.

Hierbij enkele tips om het winteruur vlotter te laten verlopen:

  • Begin al enkele dagen voor de wintertijd, de bedtijd geleidelijk met een 15-tal minuutjes te verlaten. Ook de maaltijden kan je hierop afstemmen, vooral het uur van het avondeten met een kwartiertje per dag opschuiven, kan helpen.
  • Probeer ook de dutjes overdag wat uit te stellen met een kwartiertje per dag.
  • Blijf je avondritueel doen. Doe dezelfde dingen als andere avonden om je kind te laten slapen. Als je bijvoorbeeld elke avond een liedje laat afspelen en een zoen geeft, blijf dit dan ook doen.
  • Als het winteruur al is aangepast en je hebt nog geen acties ondernomen om je kind vlot te doen aanpassen, kan je nog altijd je kind geleidelijk aan doen wennen aan het nieuwe uur. Jij zal natuurlijk nog enkele dagen vroeg moeten opstaan, maar door je kind elke dag een kwartiertje later dan het oude uur onder te stoppen, kan je het slaapritme van je kind geleidelijk aan aanpassen.
  • Je kind ineens een uur langer ophouden ’s avonds geeft voor vele baby’s en peuters geen zin. Jonge kinderen slapen nu eenmaal slechter als ze te vermoeid zijn. Ook zal het weinig tot geen effect hebben op het uur van wakker worden de volgende ochtend. Daar gaat al je moeite om je kind op te houden.
  • Peuters en oudere kindjes kan je vertellen dat het nog nacht is als ze te vroeg wakker worden. Je kan uitleggen dat iedereen nu een uurtje langer moet slapen en daarbij samen even door het raam piepen om aan te tonen dat de buren ook nog allemaal slapen.

 

Het is even wennen, maar ook wij hebben moeite om ons bioritme aan te passen aan een nieuw tijdschema. Gun je kind ook de nodige tijd en voor je het weet, heeft het hele gezin zich aangepast aan het winteruur.